תאונת דרכים קלה. פגיעת 'צליפת שוט'. כך לפחות חשב יוסי (שם בדוי), גבר בן 39, שנקלע לתאונה שנראתה בתחילה שגרתית. אך מה שהחל כפגיעה קלה הפך בתוך שלושה חודשים ספורים לסיוט משנה חיים: שבץ מוחי קשה שהותיר אותו נכה. חברת הביטוח מיהרה לטעון כי אין כל קשר בין שני האירועים, אך מאבקו המשפטי העיקש של יוסי הוביל להכרעה דרמטית ונדירה. פסק הדין, שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו (ת"א 44998-11-19) ביום 11 באוגוסט 2025, על ידי כבוד השופטת שלומית יעקובוביץ, שופך אור על האתגר העצום בהוכחת קשר סיבתי רפואי במקרים חריגים, ועל הפיצוי שנפסק.
מרצף כאבים ועד לאסון: מסלול הייסורים של יוסי
הדרמה החלה באוגוסט 2018. יוסי נהג ברכבו כשרכב אחר התפרץ לכביש ופגע בו. מכיוון שרישיון הנהיגה של יוסי היה מותלה באותה עת, הוא נאלץ להגיש תביעת נזיקין מורכבת (במקום תביעה רגילה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים). הצדדים הסכימו לייחס ליוסי "אשם תורם" בשיעור 20%.
שעות לאחר התאונה, יוסי הגיע לחדר מיון עם כאבי ראש, צוואר וגב. הוא אובחן כסובל מפגיעת "צליפת שוט" (Whiplash Injury) ושוחרר לביתו. אלא שהכאבים לא שככו. להיפך. יוסי המשיך להתלונן שוב ושוב על כאבי ראש וצוואר עזים ובלתי פוסקים שלא הרפו ממנו.
ואז, שלושה חודשים לאחר התאונה, בנובמבר 2018, האסון הכה. יוסי פונה מביתו באמבולנס היישר לבית החולים, בחשד כבד לשבץ מוחי. האבחנה הייתה קשה וחד משמעית: דימום מוחי חריף בגרעיני הבסיס של מוחו. בגיל 39 בלבד, וללא כל גורמי סיכון ידועים, יוסי הפך באחת לאדם שנלחם על חייו ועל שיקומו.
האם קיים קשר בין אירוע מוחי לתאונת דרכים ממנה חלפו שלושה חודשים? המחלוקת הדרמטית
זו הייתה שאלת מיליון הדולר בבית המשפט. חברת הביטוח נלחמה בשיניים וטענה כי מדובר בצירוף מקרים טרגי. המומחה מטעמה קבע נחרצות כי "הקשר בין הדימום המוחי והחבלה… אינו סביר". הוא הסתמך על כך שבספרות הרפואית המקובלת, אין קשר מוכר בין "צליפת שוט" פשוטה לבין דימום מוחי מסוג זה.
מנגד, המומחה מטעם יוסי טען כי הקשר קיים גם קיים. בשל הפער הבלתי נתפס, בית המשפט מינה מומחה מטעמו – פרופסור בכיר לנוירולוגיה. המומחה הודה ביושר כי המקרה "חריג", "מורכב" ו"נדיר". הוא אישר כי הספרות הרפואית אכן שותקת ברובה לגבי קשר כזה.
אך אז הגיעה נקודת המפנה. המומחה קבע כי למרות היעדר הגיבוי בספרות, בנסיבות הספציפיות של יוסי, "יותר סביר שיש קשר" בין התאונה לדימום "מאשר שאין קשר". מה שכנע אותו? "רצף הסימפטומים". הוא הסביר שכאבי הראש והצוואר של יוסי לא היו רגילים; הם היו מתמשכים, רציפים, ולא חלפו לרגע מהתאונה ועד לדימום. הרצף הבלתי פוסק הזה, יחד עם היעדר מוחלט של כל הסבר רפואי אחר, שכנע אותו שהחבלה מהתאונה היא ההסבר הסביר היחיד לאסון.
בית המשפט מכריע: "סבירות של 51%" מספיקה לפיצוי
השופטת אימצה את מסקנת המומחה וקיבלה את התביעה. בפסק הדין המנומק היא הדגישה את ההבדל היסודי בין עולם המדע לעולם המשפט: בעוד שהמדע מחפש ודאות של 100%, המשפט האזרחי דורש "מאזן הסתברויות" בלבד. כל מה שיוסי היה צריך להוכיח הוא שגרסתו סבירה יותר – ולו ב-51% – מגרסת חברת הביטוח.
נקבע כי יוסי עמד בנטל הכבד הזה. הוא הוכיח שהחבלה בתאונה היא שגרמה לדימום, גם אם המנגנון המדויק נותר "עלום".
האם גם אתם או יקיריכם חוויתם פגיעה רפואית קשה, כגון שבץ או אירוע לב? פסק דין זה מוכיח שניתן לנצח גם בתיקים המורכבים ביותר ולקבל פיצויים. פנו אלינו להתייעצות ראשונית לבדיקת סיכויי התביעה שלכם.
מעניין אתכם לקרוא עוד בנושא תאונות דרכים? כאן תוכלו למצוא מידע חשוב ומעשי בנושא תאונות דרכים
חישוב הפיצוי: 2 מיליון ש"ח על אירוע מוחי לאחר תאונת דרכים
לאחר שהוכח הקשר, פנה בית המשפט לקבוע את גובה הפיצוי. ליוסי נקבעה נכות משוקללת של 48% (שכללה פגיעה אורתופדית, נפשית ונוירולוגית קשה). בית המשפט קבע כי נכותו התפקודית, הפוגעת ביכולתו לעבוד, זהה לנכותו הרפואית.
הפיצוי הסופי חושב כדלקמן:
- הפסדי שכר (עבר ועתיד): 1,727,155 ש"ח (על בסיס שכר חודשי של 15,000 ש"ח ו-48% נכות).
- עזרת הזולת: 300,000 ש"ח לעבר ולעתיד, מתוך הכרה בתלותו באחרים.
- הוצאות רפואיות וניידות: 275,000 ש"ח (כולל הכרה בטיפול בקנאביס).
- כאב וסבל: 275,000 ש"ח על הסבל העצום שחווה.
מהסכום הכולל (2,577,155 ש"ח), הופחתו 20% "אשם תורם" וגמלאות ביטוח לאומי. הפיצוי הסופי שיוסי קיבל: 1,993,852 ש"ח.
סיפורו של יוסי הוא תזכורת כואבת לכך שגם תאונה שנראית קלה עלולה לשאת בחובה זרעים של אסון.
הוא מדגים את כוחה של עמידה עיקשת על זכויות, ואת החשיבות הקריטית של חוות דעת רפואית שמסתכלת על האדם הספציפי ולא רק על הספרות הכללית.
אם עברתם תאונה ונתקלתם בחומה בצורה של חברת הביטוח, אל תרימו ידיים. משרדנו עוסק בניהול תביעות נזיקין מורכבות ובהוכחת מקרים קשים גם במקרה של אירוע מוחי לאחר תאונת דרכים.



